maandag 6 juni 2016

Wat kunnen wij leren van Max Verstappen?



Heel Nederland, nee heel de wereld, praat over hem. Zijn winst in de Grand Prix van Spanje maakte van hem een legende voor velen. Nog nooit won een Nederlander een race in de Formule 1. Zo jong, zo getalenteerd en nu al zo'n succes. 

Vroeger keek ik veel naar Formule 1. Samen met mijn broer zat ik op het puntje van de bank. Hij supportte Ferrari, ik had meer met McLaren en dan vooral met de coureur David Coulthard. Hakkinen was altijd beter dan hem, maar als Feyenoord supporter identificeer je jezelf makkelijker met de geboren tweede.

Eerlijk is eerlijk. Ik ben de F1 op een gegeven moment wat uit het oog verloren. Maar door de komst van 'de zoon van' er toch weer ingerold. En toen het nieuws naar buiten trad dat hij voor Red Bull ging rijden was ik weer 'hooked'.
"Dit kan iets moois worden" bedacht ik me en besloot er als vanouds weer eens voor te gaan zitten. En dat het mooi werd is duidelijk. Zijn eerste laps op p1. De perfecte pit-strategie en de uiteindelijke beloning in het horen van het Wilhelmus. Kippenvel!

Max Verstappen is iemand waar het bedrijfsleven, ook voor zijn GP winst, van kan leren. Op jonge leeftijd wist hij waar hij wilde komen. Zijn leergierigheid, vastberadenheid en vechtlust brachten hem tot in de F1 en op dat prachtige podium van afgelopen weekend. Dat én het geluk dat iedereen weleens nodig heeft, met het uitvallen van de twee wagens van Mercedes .

Boven alles heeft Max zijn vader. In Jos Verstappen heeft hij een rolmodel waar hij alles aan kan ophangen en van kan leren. Toen er gevraagd werd wie zijn voorbeeld was kwam er een duidelijk antwoord:
"Mijn vader en niemand anders."

Een antwoord waar het complete succes van Verstappen Junior in is samengevat.

Er zijn heel veel mensen die het wiel opnieuw willen uitvinden. Is dat nodig? Nee! Kijk naar anderen, leer van anderen en doe het daarna beter. 

Ik ben ervan overtuigd dat de wil om de beste te willen zijn een ontzettend grote drijfveer is voor succesvolle sporters, maar ook voor de succesvolle zakenmens. En de echte nummers één hebben de kennis van anderen opgezogen, eigen gemaakt en daarna besloten dat ze het nog beter kunnen én zullen doen. 

Staat Max hierin alleen? Nee er zijn genoeg voorbeelden te noemen. Maar Verstappen maakt zich met zijn winst in de F1 én zijn wereldtitel over 2 seizoenen (wie wilt er wedden) een prachtig uithangbord van een succesverhaal.