maandag 6 juni 2016

Besparen: ten koste van alles?



Eerder gepubliceerd op LinkedIn Pulse: 10 mei 2016


De laatste tijd ontvang ik veel telefoontjes en e-mails van klanten en connecties met betrekking tot de vaste telefonie.
In de meeste gevallen zijn ze gebeld door een partij die beweert dat er dertig tot veertig procent kan worden bespaard. Dertig procent of meer, dat kunnen mooie bedragen opleveren. 
Alle alarmbellen die ik heb gaan echter meteen af.
In haast geen enkel geval heeft de bellende partij – laat ik deze ‘X’ noemen – weet van de huidige situatie van de klant. Geen weet betekent dat ze geen idee hebben bij welke provider de klant op het moment zit en hoe aansluitingen worden gebruikt. Geen weet betekent ook dat X niet weet wat u op dit moment betaalt en welke type lijnen u nu heeft. Waar is die dertig procent dan op gebaseerd? Op een gemiddeld gebruik? Op een bepaalde provider? Maar u belt al via een andere provider dan waar waar X vanuit gaat.
X interesseert het niet. Deze wordt betaald voor de aansluitingen die overgezet worden en niet om klanten te leren kennen. En met een beetje geluk komt die beloofde dertig procent echt overeen. Stel je voor... 
Telefonie is maatwerk en is geen product waar lichtvoetig mee omgegaan moet worden.
Ik maak het met regelmaat van de klok mee, dat klanten overstag gaan. Met alle gevolgen van dien. Faxen komen niet aan. Het alarm werkt niet meer en bepaalde onderliggende nummers zijn niet meer aan te bellen. Én bij het binnenkomen van de eerste factuur blijkt het helemaal geen dertig of veertig procent goedkoper te zijn.  
 Twee weken later volgt de eindafrekening van de latende partij met een afkoop van 9 maanden abonnementsgeld. Die dertig procent, die vijf bleek te zijn is meteen verdampt en kost waarschijnlijk geld.
In de tussentijd komen de faxen nog steeds niet binnen en is het alarm nog steeds niet werkend. De onderliggende nummers blijken niet mee geporteerd te zijn, zijn vervallen en niet meer terug te halen.
Bellen met de nieuwe partij heeft geen zin, want die verwijzen met dezelfde vaart door naar de latende partij. “Het zal daar wel verkeerd zijn gegaan.”
Ik kan me niet voorstellen dat er bedrijven én mensen zijn die op deze manier willen werken. Er is volgens mij veel meer eer en plezier uit werk te halen als mensen accuraat en duidelijk worden geholpen.
Ik kom ook bij klanten en ik wil ook een scherpe aanbieding neerleggen. Maar wel met een eerlijk verhaal.
“U gaat tien procent besparen, welke is gebaseerd op het gebruik over de laatste drie maanden. Uw analoge lijn laten we bij uw huidige partij, want anders doen uw fax en alarm het niet meer. Maar beste klant, ik zet dit pas over drie maanden in werking, want anders krijgt u voor duizenden Euro’s een afkoop berekend.”
Een besparing moet ergens op gebaseerd zijn.
Verkoop zou gebaseerd zijn op kunde, een persoonlijke relatie en vertrouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten