maandag 6 juni 2016

Mobiele en vaste telefonie: beide verleden tijd?



Eerder gepubliceerd op Linkedin Pulse: 28 april 2016


Als accountmanager in de telecommarkt krijg ik regelmatig de vraag: "is het nu niet aan het uitsterven?" Afhankelijk van de mening van de klant is het onderwerp van de vraag: de vaste telefonie óf de mobiele telefonie. Het antwoord is net zo simpel als lastig.  
Voor veel organisaties is het gescheiden houden van beide werelden een prima oplossing. Maar voor de ontwikkeling van organisaties is het in sommige gevallen beter om afscheid te nemen van beide werelden. 
"Wat zeg je nou?"
Natuurlijk kan er geen afscheid genomen worden van telefonie an sich. Maar wat wel kan is afscheid nemen van twee verschillende werelden er één nieuwe wereld van maken!
Die nieuwe wereld ziet er wel wat anders uit dan degene die we nu kennen. De vaste telefonie, (traditioneel en VoIP) kost geld. Mobiel kost geld en levert aan de andere kant, vanuit de te ontvangen vergoedingen weer geld op. 
De nieuwe wereld draait niet om geld. Een mooi ideaal al zeg ik het zelf, maar deze draait op functionaliteiten.
Stel je voor dat je 1 simkaart hebt en hier 2 mobiele nummers op kan laten binnenkomen. En dat je bovendien op dezelfde simkaart ook een vast nummer én een doorkiesnummer van je bedrijf kan laten binnenkomen. 
Tel daarbij op dat je zelf je bereikbaarheid kan instellen. Dat je tussen 8 en 5 uur zakelijk altijd bereikbaar en vanaf 5 uur alleen voor je direct leidinggevende. En privé tussen 8 en 5 niet bereikbaar, met uitzondering van je ouders, je kinderen en de school van je kinderen.
Collega's hoeven je mobiele nummer niet te weten. Die bellen je op via je doorkiesnummer. En heb jij een collega nodig? Je belt vanaf je mobiel gewoon naar de werkplek van je collega. Dit alles gebeurt zonder het gebruik van een applicatie, waardoor het ook werkt op de meest simpele Nokia toestellen. 
Het klinkt te mooi om waar te wezen, maar het is keiharde werkelijkheid.
Dit soort oplossingen zorgt voor een enorme verandering in de telefonie zoals we deze nu kennen. Is dit voor iedereen nodig? Nee, maar voor iedere groep, van eenmanszaak tot MKB'er tot international met 1000 medewerkers kan er wel voordeel te behalen zijn. Áls de functionaliteiten maar meerwaarden bieden voor de organisatie!
Terugkomend op de eerste vraag: "Is de telefonie aan het uitsterven?" Moet ik nee zeggen. Maar dat deze bezig is met een evolutie, dat is zeker!
-Marko de Jong-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten